1st Domain webbplatsen på www.1-domaner.se, som ägs och drivs av Web Solutions, hädanefter kallat ”Företaget”.
Följande affärsvillkor gäller från 1. september 2025.
Varje beställning är ett automatiskt godkännande av Bolagets nuvarande allmänna villkor.
För att göra en beställning hos Företaget måste kunden vara myndig.
Särskilda avtal eller andra särskilda villkor som ligger utanför dessa villkor avtalas direkt med Bolaget. Om inte annat uttryckligen framgår av dessa villkor är ett avtal endast giltigt om det finns ett undertecknat, skriftligt avtal mellan Bolaget och kunden.
En giltig domänorder är tillgänglig efter att Företaget har fått ett undertecknat uttalande från kunden, eller har erhållit förskottsbetalning för densamma.
Att beställa ett domännamn är bindande. Företaget förbehåller sig rätten att ta ut hela skapelseavgiften före underhållsavgifter, förutsatt att domänen var tillgänglig vid beställningstillfället och att företaget har påbörjat registreringsförfarandet i god tro.
Många domäntyper kräver giltiga signerade formulär och omfattande dokumentation innan de kan skapas. Kunden samtycker till att göra denna information tillgänglig för företaget utan onödigt dröjsmål.
Regler, rutiner och priser förändras kontinuerligt, varvid en beställning kan försenas, omöjliggöras eller utföras till ett högre eller lägre pris. Om regler, rutiner eller pris har förändrats väsentligt i förhållande till de villkor som anges i beställningen kommer Bolaget att kontakta kunden för att eventuellt träffa ett nytt avtal.
Företaget kommer att försöka informera kunden om en ungefärlig leveransperiod för registrering av en beställd domän. Brott mot denna leveranstid är inte ett giltigt skäl för uppsägning av beställningen, förutsatt att överträdelsen inte beror på grovt avtalsbrott från Bolagets sida och under förutsättning att en maximal tid för fullföljande av registreringen inte har skett. uttryckligen överenskommits när beställningen gjordes.
Företaget kan inte under några omständigheter hållas ansvarigt om ett önskat domännamn inte kan registreras, oavsett orsaken till ett sådant avslag.
Den årliga underhållsavgiften för domäner betalas alltid ett visst antal år i förskott. Årliga underhållsavgifter är att betrakta som dynamiska och kan ändras över tiden. Företaget förbehåller sig rätten att när som helst ändra underhållsavgifter om detta bedöms nödvändigt.
När underhållsavgiften förfaller kommer företaget att försöka informera kunden i god tid, vanligtvis 7-30 dagar i förväg. Det är kundens ansvar att löpande hålla företaget informerat om hur företaget kan kontakta kunden i detta avseende.
Kunden förstår att underhållsavgiften ibland kan betalas med mycket kort varsel. Företaget kan under inga omständigheter hållas ansvarigt om kundens sena betalning leder till att domänen raderas.
Förutbetalda underhållsavgifter kan inte återbetalas under några omständigheter.
Företaget förbehåller sig rätten att ta ut en expeditionsavgift vid debitering av underhållsavgifter. Det aktuella avgiftsbeloppet framgår av Bolagets hemsida.
Webbhotell – inklusive serverutrymme, e-post, statistik, mjukvara och andra relaterade tjänster.
Företaget tillhandahåller tillgång till serverutrymme med anslutning till Internet.
Ett webbhotell skapas normalt inom 5 arbetsdagar efter att Bolaget tagit emot en beställning från kunden. En muntlig order om bildande av ett webbhotell är att anse som giltigt bindande, eftersom sådana avtal ofta görs per telefon.
Abonnemanget löper tills det sägs upp på rätt sätt och faktureras enligt det vid var tid gällande priset.
Prenumeration på webbhotell betalas vanligtvis i förskott 6 månader i taget, om inte annat uttryckligen avtalats. Alla webbhotelllösningar kan sägas upp med en månads uppsägningstid före betalningsperiodens utgång. Om sådan uppsägning inte sker fortsätter prenumerationen under ytterligare en full betalningstid på 6 månader.
Skapandeavgifter samt förbetalda prenumerationer återbetalas inte.
Uppsägning ska ske pr post med giltig signatur och uppgift om namn och adress samt skäl för uppsägning.
Bolagets allmänna policy är att vara leverantör i samband med presentation av information via Internet. Företaget förbehåller sig rätten att stänga av eller avsluta en kunds tillgång till någon tjänst om företaget finner att kundens aktiviteter är oförenliga med företagets policy.
Bolaget har både juridiska och etiska regler som måste iakttas i detta sammanhang.
De etiska reglerna inkluderar men är inte begränsade till följande:
Otillåten användning av andras konton eller datorer. Företaget kommer att reagera starkt mot alla som kan använda eller försöka använda ett serviceavtal utan ägarens tillstånd. Dessa försök inkluderar missbruk och stöld av lösenord, missbruk av säkerhetshål osv.
All obehörig användning av konton eller datorer som tillhör företagets kunder, oavsett om det är missbruk av konton eller datorer hos företaget eller tredje part, kommer att innebära en varning, avstängning eller uppsägning av kontot och rättsliga åtgärder, beroende på hur allvarligt det är. av missbruket.
Syftet med Bolagets webbhotell är inte att fungera som ett externt diskutrymme för elektroniska/binära filer (zip etc.) som kan laddas ner, utan som ett visningsutrymme för företag. Det är inte heller tillåtet att installera programvara som helt eller delvis körs på återkommande basis, till exempel ”robotar” eller ”sniffers”.
Önskas filarkiv för gratis nedladdning kan detta ordnas i samarbete med Bolaget. Det är alltså inte tillåtet att ha filarkiv, inklusive shareware tillgängliga för gratis nedladdning. Varje kund som bryter mot Bolagets villkor för missbruk av diskutrymme/trafik kommer att debiteras för alla Bolagets relaterade kostnader.
Som en tjänst till kunden erbjuder företaget gratis inhemsk datatrafik på hosting/webbhotelllösningar och fri tillgång till några av de skript och program som finns installerade på servern. Om kunden i god tro har använt datatrafik, skript eller liknande på ett sätt som belastar serverns förmåga att fungera tillfredsställande kommer kunden att uppmanas att stoppa sådan användning och kommer inte att bli föremål för ytterligare sanktioner.
Varje kund som säljer vidare sitt diskutrymme utan att ha ett avtal med företaget om detta kommer att få en varning, uppsägning eller avstängning.
Pornografiskt material, erotiskt material eller olagligt material får inte finnas på företagets servrar. Detta inkluderar alla typer av material eller elektroniska medier.
För att en uppsägning ska vara giltig måste den vara Bolaget tillhanda skriftligen, minst 45 dagar innan tjänsten förfaller. Detta gäller både domän- och webbhotelltjänster.
För domäner med lokal agenttjänst/trustee gäller en uppsägningstid på 90 dagar före förnyelsedatum. För att uppsägningen ska kunna ske i tid måste även en ny lokal ägare eller lokal representant vara på plats och processen avslutad minst 45 dagar före förnyelse.
Vi hänvisar även till användarcertifikatet, som utfärdas på engelska i samband med registrering av domäner med agenttjänst. Användarcertifikatet ska i sin helhet anses vara en del av dessa villkor. Om du inte har ett användarcertifikat kan du begära ett via e-post.
Att flytta en domän till en annan domänregistrar eller till ett annat webbhotell anses inte i sig vara en giltig uppsägning.
Företaget förbehåller sig rätten att när som helst avsluta en tjänst.
Eventuella fordringar kommer att återbetalas om Bolaget utnyttjar rätten till uppsägning. Om uppsägningen beror på ett brott mot dessa villkor kommer ingen återbetalning att ske och uppsägning kan verkställas omedelbart.
Eventuella kostnader som företaget ådrar sig till följd av kundens agerande kommer att bäras av kunden.
Att omdelegera en domän till en annan webbplats är inte detsamma som att säga upp ett webbhotellprenumeration. Vid sådan omdelegering måste kunden informera Bolaget och göra en skriftlig uppsägning.
Återbetalning av eventuella fordringar kommer att ske senast 20 dagar efter det att uppsägning har skett.
Företaget förbehåller sig rätten att vägra service till någon.
Kunder får endast använda Bolagets tjänster för lagliga ändamål. Detta inkluderar upphovsrättsskyddat material.
Företaget förbjuder uttryckligen någon från att annonsera, distribuera, lagra, bearbeta eller på annat sätt hantera olagligt eller oetiskt material med hjälp av tjänster som tillhandahålls av företaget. Det är enbart bolagsledningens beslut om sådant material är förenligt med bolagets etiska regler.
Bolaget förbehåller sig rätten att begränsa eller begränsa användningsmöjligheterna för de erbjudna produkterna om detta bedöms nödvändigt på grund av drift- eller säkerhetsskäl.
Bolaget förbehåller sig även rätten att få tillgång till kunders användardata under sekretess om detta bedöms nödvändigt för verksamheten. All annan åtkomst till användardata kräver ett godkännande från kunden eller ett giltigt domstolsbeslut.
Alla inkasso och fakturor utfärdas av Web Solutions som utgångspunkt med hänvisning till den tjänst som beställs på en webbplats som ägs av Web Solutions.
Förskottsbetalning är ingen garanti för leverans. Bolaget förbehåller sig rätten att avvisa eventuell förskottsbetalning om Bolaget anser att den beställda tjänsten inte kan levereras till förbetalt pris.
Företaget förbehåller sig rätten att ändra priser när som helst.
Kunden ansvarar för att betala för en tjänst från det att den upprättas och under eventuell uppsägningstid.
Vid försenad betalning har Bolaget rätt att ta ut dröjsmålsränta med upp till 2 % av det förfallna beloppet per månad plus sammansatt ränta, samt en påminnelseavgift vid utskick av betalningspåminnelse. Bolaget förbehåller sig rätten att överlåta eventuella fordran till tredje part i samband med inkasso och efter att ha skickat en tredje påminnelse. Efter överföring till inkasso kommer Bolaget att stänga alla tjänster.
Om betalning med befriande verkan sker kan tjänsterna eventuellt återupptas mot en angiven avgift.
Alla priser på Bolagets webbplats är i allmänhet i danska kronor (DKK). Alla priser är exklusive moms, om inte annat uttryckligen anges.
Se även särskilda produktrelaterade betalningsvillkor för domäner & webbhotell.
Kundens användning av webbhotellet, domänregistrering eller annan tjänst sker i alla avseenden på egen risk.
Företaget tar inget ansvar för innehållet, vare sig det är korrekthet, laglighet, korrekthet m.m. av den information som kunden får eller tillhandahåller via Internet. Företaget kan således inte hållas ansvarigt för förluster – varken direkta eller indirekta -, immateriella intrång eller andra förhållanden som uppstår vid användning av information som finns på Internet.
Företaget kan inte hållas ansvarigt för förluster eller andra förhållanden som uppstår på grund av bristande tillgång till tjänster eller information på Internet. Detta gäller oavsett om den bristande tillgången beror på systemkrasch, leverantörsfel, andra förhållanden på företaget eller force majeure, inklusive strejker och lockouter.
Företaget tar inget ansvar för förlust av personuppgifter och installerad mjukvara m.m. i samband med kundens användning av Bolagets relaterade tjänster. Företaget tar inget ansvar för obehörig åtkomst till kundens data och system.
Bolaget ansvarar under inga omständigheter för kundens driftsförlust, tidsförlust, utebliven vinst eller andra indirekta förluster.
Alla kunder bör ha en uppdaterad säkerhetskopia av sina data lokalt. Skulle servern gå ner kommer detta att åtgärdas så snart som möjligt inom normal kontorstid.
Bolaget kan under inga omständigheter hållas ansvarigt för kundens driftsförlust, tidsförlust, vinstbortfall eller andra indirekta förluster som uppstår till följd av att domännamn eller andra produkter eller tjänster raderats eller avslutats på grund av utebliven, felaktig eller försenad betalning från företagets eller kundens sida. Ersättningsansvaret är begränsat till kundens direkta förlust i form av förbetalt abonnemang, registreringsavgift eller underhållsavgift.
Kunden står själv för alla eventuella kostnader som uppstår i samband med beställning av tjänster via Internet och användning av betalsystem anslutna till Internet.
Kunden har, om detta inte redan är känt för bolaget vid ingåendet av en affärsrelation, inte rätt att driva en verksamhet som direkt konkurrerar med bolaget.
Varje tvist som kan uppstå från affärsrelationen mellan kunden och företaget, inklusive tolkningsfrågor angående dessa villkor, måste lösas enligt dansk lag. Om inte annat följer av icke avvikbara regler i förvaltningsprocesslagen ska målet föras vid domstolen i Köpenhamn.
…………………………..
Web Solutions, 1. september 2025